Roteiro Metodológico para Gamificação do Geodesign Aplicado ao Planejamento Urbano: Por uma Experiência Lúdica no Projeto de Futuros Alternativos para a Cidade com Crianças
Blucher Design Proceedings – Ano 2017
Autores desta publicação
- ANDRADE, Bruno A. – Bruno Amaral de Andrade - Ex-Bolsista de Doutorado
- ZYNGIER, Camila – Prof. Camila Marques Zyngier - Professora, Pesquisadora Geodesign
- TELLIOGLU, HIlda
- MOURA, Ana Clara M. – Prof. Ana Clara Mourão Moura - COORDENADORA
Baixar uma cópia desta publicação
Resumo da publicação
ANDRADE, Bruno A.; ZYNGIER, Camila M.; TELLIOGLU, HIlda; MOURA, Ana Clara M. Roteiro Metodológico para Gamificação do Geodesign Aplicado ao Planejamento Urbano: Por uma Experiência Lúdica no Projeto de Futuros Alternativos para a Cidade com Crianças. In: XXI Congreso Internacional de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital, 2017, Concepción. Blucher Design Proceedings. Concepción: Blucher, 2017. v.3. p.459 - 409.
Link:
[http://https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/o-geodesign-como-plataforma-para-co-design-estudo-de-caso-maria-tereza-27659]
Abstract (english text)
This article aims to present a Methodological Guide to add gamification elements to the Geodesign framework when planning the future of the city, using Geogames such Minecraft, with the participation of children in Tirol, in Brazil. The problematic tackled is related to the challenges that participants of a Geodesign workshop face when co-designing projects as alternative futures for the territory, such as losing engagement and involvement. To support the participants overcome these challenges we incorporate playfulness into the some of the Geodesign workshop phases enhancing geovisualization, collaboration and cognition.
Link:
[http://https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/o-geodesign-como-plataforma-para-co-design-estudo-